2 weken IJsland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mirjam Tazelaar - WaarBenJij.nu 2 weken IJsland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mirjam Tazelaar - WaarBenJij.nu

2 weken IJsland

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 Augustus 2012 | Nederland, Amsterdam

We zijn dinsdagnacht thuis gekomen van een mooie trip op IJsland. Omdat het toch wel erg leuk is om mijn reizen op te schrijven en te delen volgt hier alsnog een reisverslag. (hier heb ik weer internet..)

Op 8 augustus zijn Rivka, Moiko en ik s'avonds met de bus en trein naar Schiphol gereisd. Dat wil zeggen: Moiko kwam er op CS achter dat zijn ID nog thuis lag en is snel met de bus weer terug gegaan om die op te halen, gelukkig is hij daarna met de auto naar Schiphol gebracht. pffff....dat was wel even wat, maar we hadden gelukkig genoeg tijd. Pas na middernacht landen we uiteindelijk op het vliegveld van Keflavik. Leela kwam ons gelukkig halen, was al net niet meer jarig en we waren allemaal best erg moe en zijn dan ook gelijk gaan slapen bij Sigbjorn thuis.

De volgende morgen zijn we vroeg gaan rijden, met de camper die Leela in mei per boot naar IJsland heeft gebracht. Op naar de veerboot die ons naar de Westman-eilanden zal brengen. En wat een lekker weer hadden we getroffen zeg, veel wind en erg nat, echt IJslands. Nog een gelukje dat de boot wel kon uitvaren maar de tocht van "maar" 35 minuten was een verschrikking, althans voor mij. Leela zat heerlijk te slapen op de bank binnen en ik en de kids stonden naar adem te happen op het dek en ik heb alle zeilen bijgezet om niet alles er uit te gooien om het zo maar te zeggen. Tje wat ging die boot heen en weer. De boeg sloeg bij elke golf hard op het water om dan even helemaal geen zee te zien en om dan vervolgens weer met de boeg de zee in te duiken...
Afijn, het was de moeite meer dan waard. Een prachtig eiland met enorm veel papegaaiduikers, mooie wandelingen en ....regen, regen, regen en mist. De regenpakken kwamen goed van pas, zal ik maar zeggen.
Zaterdagavond was de terugreis met de boot heel rustig en een prettige ervaring, de golven speelde geen spelletje en het zonnetje kwam hier en daar door.

Het weer knapte gelukkig weer helemaal op. De dagen daarna zijn we via de zuidkust naar het ijsbergmeer bij Jokulsarlon gereden, en hebben we gewandeld bij het Saftafell National Park.
Toen we terug reden richting het Westen zijn we nog gaan zwemmen in het oudste zwembad van IJsland, Selljalandslaugar. Dit keer zat er weer warm water in. Door de Eyafjallajokull lag het bad in 2010 vol met as en toen wij daar waren in mei 2011 was het bad helemaal leeg geschept. Top om er nu echt in te kunnen zwemmen.
Bij het meer van Ulfljotsvatn hebben we 2 nachten gekampeerd om lekker even niets te doen, te douchen, en al onze apparatuur op te laden. Leela en ik zijn nog wel samen een wandeling gaan maken in de buurt van Nesjavellir. De weg erheen was ronduit erg slecht: 13 km gravel over een wasboord en vele kuilen in 45 minuten en niet harder dan 20 km per uur rijden. Aangekomen zagen wel mooi de wonderen van geothermische activiteiten, wat een kleurenpracht en wat een machtig gezicht. Stoom, lawaai en stank van rotte eieren overal om ons heen. Van hieruit lopen grote pijpen met warm water door het landschap naar de stad Reykjavik, mooi en lelijk tegelijkertijd.

We wilde ook nog graag naar Reykjavik en zijn de dag daarna daar heen gereden, weer over diezelfde gravelweg, joepie. In de stad was het groot feest, we vielen met ons neus in de marathon die werd gelopen en overal was wel wat te doen. Parkeren bleek nog erg lastig en uiteindelijk heeft Leela ons afgezet in de stad en heeft zij verderop een plekje gevonden. Aangezien de telefoons van ons niet werkte duurde het meer dan een uur voordat we elkaar weer terug vonden. Samen hebben we een ijsje en hotdog gegeten op het pleintje onder aan de winkelstraat. Bij de haven kregen we nog een gratis warme wafel met slagroom. Daarna zijn we terug gelopen naar onze bus en hebben we die nacht geslapen bij het meer in de buurt van Krusavik.
De laatste nachten hebben we doorgebracht op de camping van Gardur. Heerlijk niets, gewandeld en gezwommen en vervolgens terug gereden naar het huis van Sigbjorn.
Daar heb ik mijn tas ingepakt, hebben we nog een heerlijk hapje van onze gastheer gekregen en zijn we al snel weer naar het vliegveld gereden voor de thuisreis.

En ja...nu zitten we weer thuis. Leela nog in IJsland en mijn lieve kinderen weer bij de andere kant. Het is even wennen ;-)

Op maar weer naar het volgende avontuur!
lieve groetjes
Mirjam

  • 23 Augustus 2012 - 16:01

    Irma:

    Leuk om zo jullie vakantie in vogelvlucht terug te lezen en te beleven!! Ik denk dat ik ook moeite met de golven zou hebben gehad op een boot met storm :( Maar als dan het eiland alles weer goed maakt, is die boot snel vergeten denk ik!

    Mooie foto s trouwens op FB. Had gereageerd maar ik zag die niet op t scherm verschijnen.

    Najah nog een paar heerlijke dagen en tot horens/schrijfs.

    Kram Irma

  • 23 Augustus 2012 - 16:02

    Kirsten:

    Ha lieve Mir!

    Zo te lezen hebben jullie genoten! Super hoor. Straks ga ik op mijn gemakje even de foto's bekijken.

    Liefs, Kirsten

  • 23 Augustus 2012 - 16:22

    Monique:

    Hey meis,

    Leuk om weer van je avontuur te lezen. Ik heb alleen je kinderen een beetje in je verhaallijn gemist. Natuurlijk in het begin wel met de ID-kaart van Moiko, maar verder eigenlijk niet. Hoe hebben zij het ervaren? Ik zie je snel weer.....

    Knuf!

    Monique

  • 23 Augustus 2012 - 23:40

    Leela:

    Leuk om ons verhaal te lezen. Je schrijft erg leuk........ Mag je vaker doen, liefs schatje, tot over een ruime week

  • 23 Augustus 2012 - 23:43

    Leela:

    Ja hoor is mijn reactie in drievoud geplaatst, mmmmmmm beetje te vaak dus, maar goed we hebben en heerlijke reis gehad en het was ook heel leuk met Rivka en Moiko. Xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Wereld, ik ga je zien!!!

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 12325

Voorgaande reizen:

31 Maart 2013 - 15 April 2013

IJsland april 2013

25 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Een weekje IJsland oktober 2012

08 Augustus 2012 - 21 Augustus 2012

IJsland 2012

07 Januari 2012 - 29 Januari 2012

De Grote reis

Landen bezocht: